loading...

مجله‌ی گردشگری

شهر تبریز به عنوان یکی از زیباترین شهرهای ایران و پایتخت گردشگری جهان اسلام، از پرمخاطب‌ترین و گردشگر پذیرترین شهرهای ایران است. شهری که علاوه‌بر قدمت تاریخی، زیبایی هنر و معماری، پاکیزگی شه

سفرزون تراول بازدید : 69 چهارشنبه 02 مرداد 1398 نظرات (0)

شهر تبریز به عنوان یکی از زیباترین شهرهای ایران و پایتخت گردشگری جهان اسلام، از پرمخاطب‌ترین و گردشگر پذیرترین شهرهای ایران است. شهری که علاوه‌بر قدمت تاریخی، زیبایی هنر و معماری، پاکیزگی شهر و مردم مهربان و مهمان‌نوازش، به خوراکی‌های خوشمزه و تنوع غذاهای بی‌نظیرش معروف است. غذاهای سنتی تبریز، با عطر و طعم بی‌نظیر و تنوع و رنگارنگی فراوان، طرفداران زیادی در میان گردشگران و خصوصا گردشگران خارجی دارد. بدون شک کوفته تبریزی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین غذاهای سنتی تبریز است. غذایی که قدمت فراوانی در میان غذاهای تبریز دارد و بی‌همتاست. شاید تا به حال در بسیاری از شهرها کوفته را امتحان کرده باشید، اما طعم کوفته تبریزی و نوع طبخ آن، دقیقا چیزی است که طعم آن را از سایر کوفته‌ها متمایز می‌کند.

این غذای سنتی اصیل و پرطرفدار تبریز، به عنوان یکی از آثار ناملموس ایران، ثبت ملی شده است و در میان سفره خانواده‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد. اگر دوست دارید با این غذای سنتی و خوشمزه و طرز تهیه آن بیشتر آشنا شوید، با مجله گردشگری سفرزون همراه باشید:

طرز تهیه کوفته تبریزی

برای پخت کوفته تبریزی، به موادی نیازمندید که پایه اصلی غذا را تشکیل می‌دهند. مواد اولیه برای تهیه کوفته تبریزی، شامل سبزی معطر مانند مرزه و تره، لپه، برنج، گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، تخم مرغ خام، تخم مرغ پخته، گردو، زرشک، آلو، کشمش، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه است. بعد از آماده کردن مواد اولیه، باید خودتان را برای ۲ ساعت آشپزی به منظور طبخ این غذای خوشمزه آماده کنید.

شاید در ابتدا درست کردن این غذا ساده و راحت به نظر برسد، اما باید بدانید که مهارت نداشتن در پخت این غذا می‌تواند کوفته‌هایی زیادی سفت و خشک و یا زیادی نرم و وا رفته تحویلتان دهد! برای پخت کوفته تبریزی که مورد علاقه بسیاری از افراد است، باید به شیوه زیر عمل کنید:

ابتدا لپه و برنج را در ظروف جداگانه با آب بپزید. یادتان باشد برنج را نه خیلی خام و نه زیادی پخته بردارید، اما لپه هر چقدر بیشتر بپزد، بهتر است و طعم بهتری به کوفته‌هایتان می‌بخشد. در همین زمان، یک عدد پیاز را رنده کرده، آب اضافی آن را برای جلوگیری از شل شدن مواد بگیرید و به گوشت چرخ‌کرده اضافه کنید. سپس آن‌ها را خوب مخلوط کرده و با دست ورز دهید. پس از آن که پخت لپه و برنج به پایان رسید، ابتدا آن‌ها را خوب بکوبید و سپس به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید.

ادویه، فلفل، نمک و سبزی‌های معطر را به مواد خود اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید تا ادویه در تمام سطح مواد پخش شود. تخم‌مرغ‌ها را درون ظرف بشکنید و مطمئن شوید که همه مواد را در بر گرفته و در نهایت مواد شما شبیه به ماده چسبناکی می‌شود. اگر مواد شما شل شد و حالتی آبکی به خودش گرفت، برای سفت کردن آن می‌توانید از مقداری آرد نخودچی استفاده کنید.

رستوران ایل گلی

اگر در تبریز به مجموعه ایل گلی رفتید، خیالتان از بابت نوش جان کردن غذا راحت باشد. عمارت تاریخی این مجموعه تبدیل به رستورانی شده‌ است که محبوب‌ترین کوفته تبریزی‌های این شهر را طبخ می‌کند که در میان گردشگران شهرت فراوانی دارد. اگر به رستوران ایل گلی تبریز می‌روید، می‌توانید خوشمزه‌ترین کوفته‌های تبریزی را در آنجا میل کنید و از طعم بی‌نظیرش لذت ببرید.

آدرس رستوران: تبریز، خیابان شاه گلی، فلکه ائل گلی.

چگونه به تبریز سفر کنیم؟

برای سفر به تبریز می‌توانید بر اساس بودجه، زمان‌بندی سفر و علاقه‌مندیتان، از انواع وسیله نقلیه مانند خودروی شخصی، اتوبوس، قطار و یا هواپیما استفاده کنید. فاصله تهران تا تبریز ۶۳۰ کیلومتر است. اگر با خودروی شخصی به تبریز سفر می‌کنید، باید بدانید که در حدود ۶ ساعت راه در پیش دارید.

مسیر حرکت شما از تهران به سمت تبریز از اتوبان قزوین_زنجان و سپس آزادراه زنجان_تبریز خواهد بود.

سفر با قطار به شهر تبریز، ۱۱ تا ۱۲ ساعت و سفر با هواپیما به این شهر بی‌نظیر، در حدود ۱ ساعت زمان می‌برد. همچنین اگر با اتوبوس روانه تبریز می‌شوید، پس از ۸ ساعت به آنجا خواهید رسید.

شهر تبریز، توان فوق‌العاده‌ای در زمینه جذب گردشگر و صنعت توریسم دارد. این شهر هم از نظر زیبایی بناهای تاریخی و قدمت فراوان آن‌ها، هم از دریچه صنایع دستی و سوغات و هم از نظر عرضه انواع خوراکی و غذاهای بی‌نظیر و اعلا پیشتاز است. شهر تبریز را می‌توانید به عنوان یکی از سفرهای به یادماندنی و فراموش نشدنی خود انتخاب کنید و شگفت‌انگیزترین بناها و لذیذترین غذاها، را در پایتخت گردشگری جهان اسلام ببینید.

یادتان باشد در بازدید از بناهای بی‌نظیر این شهر در حفظ و نگهداری آن‌ها کوشا باشید و بازدید از خانه مشروطه را فراموش نکنید. غذاهای خوش طعم تبریزی را در این شهر امتحان کنید و از طعم لذیذ کوفته تبریزی غافل نشوید و از هم صحبتی با مردم شیرین زبان تبریز لذت ببرید.

آیا تا به حال به تبریز سفر کرده‌اید؟ نظر شما درباره کوفته تبریزی و طعم بی‌نظیر غذاهای سنتی تبریز چیست؟ اگر نکته قابل توجه و یا تجربه خاصی از سفر به تبریز و یا امتحان کوفته تبریزی دارید، با دوستان سفرزونی خود به اشتراک بگذارید و آن‌ها را راهنمایی کنید.

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تبریز کلیک کنید.

برای دریافت راهنمای سفر به تبریز کلیک کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1061
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 30
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 80
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 336
  • بازدید ماه : 278
  • بازدید سال : 19,818
  • بازدید کلی : 105,895