loading...

مجله‌ی گردشگری

ترکیب خوراکی‌ها و عطری که فضای خانه را پر می‌کند، فوت کوزه‌گری غذاها و خلق طعم‌های جدید همه و همه جان تازه به روح آدم می‌دهد. انگار عطر و طعم‌ها توی بینی آدم می‌پیچن

سفرزون تراول بازدید : 63 شنبه 01 تیر 1398 نظرات (0)

ترکیب خوراکی‌ها و عطری که فضای خانه را پر می‌کند، فوت کوزه‌گری غذاها و خلق طعم‌های جدید همه و همه جان تازه به روح آدم می‌دهد. انگار عطر و طعم‌ها توی بینی آدم می‌پیچند وبعد از آن هر چه روح را خراش داده‌است برای دقایقی فراموش می‌شود. غذاهای محلی هر شهر، مانند امضایی برای آن شهر است. مانند صنایع دستی، لباس‌ها و سنت‌هایی که شناسنامه آن هستند. حالا فکر کنید این عطر و طعم جادویی، بو و مزه غذاهای زنجان و امضای خاص این شهر باشد.

شهری که غذاهای بی‌نظیرش آنقدر متنوع و خوش‌طعم‌اند که نمی‌شود بدون امتحان آن‌ها از شهر گذشت. غذاهای زنجان علاوه‌بر طعم فوق‌العاده و ترکیب‌های جذابشان، هر کدام منبعی پر انرژی برای تقویت بنیه بدن و یا داروخانه‌ای طبیعی برای دفع بیماری‌ها هستند. غذاهای زنجان با اسم‌هایی که جلب‌توجه می‌کنند و آدم را به هوس خوردن می‌اندازند، از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی کشوراند که در بین گردشگران و مسافران این شهر محبوبیت زیادی دارند. اگر به زنجان بروید و غذاهای سنتی این شهر را امتحان نکنید، قطعا پشیمان به شهرتان برمی‌گردید! پس اگر دوست دارید با غذاهای بی‌تظیر این شهر آشنا شوید و در اولین فرصت آن‌ها را نوش‌جان کنید، با مجله گردشگری سفرزون به آشپزخانه عطر و طعم‌های زنجانی بیایید:

جغور بغور؛ طعمی جدید با عطر ریحان

جغور بغور (یا جیغیر بیغیر) از لذیذترین و معروف‌ترین غذاهای زنجان است. این غذای پرطرفدار از ترکیب بی‌نظیر جگر سفید، جگر سیاه، دل و قلوه گوسفند تهیه می‌شود. برای طبخ جغور بغور ابتدا پیازهای خلالی شده را سرخ و بعد از طلایی شدن جگر سفید را به آن اضافه می‌کنند. داخل غذا مقداری آب می‌ریزند و اجازه می‌دهند تا خوب پخته شود‌. بعد هم جگر سیاه و دل و قلوه را با ادویه اضافه می‌کنند و آخر سر هم سیب‌زمینی‌ها را داخل غذا می‌ریزند. اگر جغور بغور را با چند قطره لیموترش و یا برگ ریحان معطر نوش جان کنید، یک طعم فراموش نشدنی را تجربه خواهید کرد.

این غذا بسیار مقوی و برای بازگرداندن قوای از دست رفته بدن مفید است. هر چه زودتر به زنجان سفر کنید و این غذای محلی فوق‌العاده را بچشید.

خورش آلوچه با مرغ؛ پادشاه غذاهای زنجان

خورش آلوچه با مرغ ، یکی از اصیل‌ترین غذاهای زنجان به شمار می‌رود که طعم بی‌نظیرش را مدیون آلوهای محلی و خوش‌طعم آن است. اگر طرفدار طعم‌های لطیف و شیرین هستید و از طعم آلوی محلی خوشتان می‌آید، قطعا یکی از طرفداران پروپاقرص خورش آلوچه با مرغ زنجان خواهید شد. مواد اصلی این غذای پرطرفدار زنجانی را مرغ، آلوی برغای، هویج، پیازداغ،رب و ادویه تشکیل می‌دهد. بعد از نیم‌پز شدن مرغ‌ها با پیاز و ادویه، آلوی خیس خورده و سرخ شده را با یک لیوان آب می‌پزند. هویج‌ها را هم در روغن تفت می‌دهند و سپس همه مواد را به علاوه مرغ‌ها با هم مخلوط می‌کنند و تا جا افتادن خورش صبر می‌کنند.

خورش آلوچه با مرغ ، از آن دسته غذاهای زنجان است که طعم آن همیشه زیر زبانتان خواهد ماند. اگر به شهر زنجان سفر کردید، حتما یک بار این غذای خوش طعم و رنگ را نوش جان کنید.

پیازو؛ همراه شب‌های سرد زمستان

پیازو از قدیمی‌ترین غذاهای زنجان است که پخت آن فوت کوزه‌گری مادربزرگ‌ها را نیاز دارد. این غذای مقوی و خوشمزه، در گذشته بیشتر در وعده شام آماده میشد و گرمای غذا در شب‌های سرد زمستان، حس خوبی را منتقل می‌کرد. مواد تشکیل‌دهنده این غذا زیاد و پر و پیمان است. اگر بخواهیم مواد اولیه پیازو را نام ببریم، باید به پیاز خرد شده، گردو، ماده خاصی به نام تورتا که عصاره روغن حیوانیست، ادویه، گوشت چرخ کرده، گوجه فرنگی خرد شده، رب گوجه فرنگی، عدس، لپه، برگه زردآلو، آلوچه و سیب زمینی اشاره کنیم.

روش پخت این غذا ساده است اما هر کسی نمی تواند پیازو را به خوشمزگی دستپخت اهالی زنجان درست کند. این غذای بسیار مقوی و خوش‌طعم را در شهر زنجان امتحان کنید و مطمئن باشید از انتخابتان پشیمان نخواهید شد.

برای دریافت راهنمای سفر به زنجان کلیک کنید.

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های زنجان کلیک کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1061
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 169
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 258
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 514
  • بازدید ماه : 456
  • بازدید سال : 19,996
  • بازدید کلی : 106,073